27 Eylül 2016 Salı

Bu yazımda yine Ağustos 2014 tarihinde hazırladığım ve kurum amirlerime verdiğim turizm tanıtım alanında yeni yöntemler ve projeler. 2. alandaki e-rehber konusunda da proje çalışmasını başlatıp belli bir noktaya getirdikten sonra başka bir kişiye devretmiştim. Şu an ne noktada bilmiyorum..

KÜLTÜR VE TURİZM ALANLARI TANITIMDA YENİ YÖNTEMLER VE PROJELERE  GENEL BİR BAKIŞ

           1 .      QR Kod Kullanımı (Kare Kodlar )
            Adını İngilizce Çabuk Tepki (Quick Response) QR kodu kullanımı günümüzde kameralı tablet bilgisayarların ve akıllı cep telefonlarının kullanılmaya başlamasıyla birlikte yaygınlaşmaya başlamıştır. Barkod içeriği kullanıcıyı internet adresine, e-mail adresine, telefon numarasına, iletişim bilgilerine, SMS, MMS'ye veya coğrafi konum bilgisine yönlendirebilir. Artık bu kodlar internet üzerinden rahatlıkla oluşturulabilmektedir. QR kodların tanıtımda kullanılması herhangi bir ortamda karşılaşılan bir görsel vb. öğenin mahiyetine ulaşmada muazzam kolaylıklar sunacaktır. Yapılan afiş ve reklamlarda kullanılacak kişileri ilgili video, resim, müzik, e-posta vb. hedefe yönlendirecek ve bilgiye ulaşma kolaylığı sağlayacak etkin bir tanıtma aracı olmaya adaydır. Yine Mobil cihaz kullanıcılarının %57‘si QR kodu görmüş, duymuş, %28’si QR kodu aratmıştır. Kare kodlar SMS’e göre 10 kat daha etkili, zengin dijital içerik ve servislere yönlendirme ye sahiptir. Merak uyandırarak istenen aksiyona (rezervasyon, satın alma, vb.) yönlendirmeye olanak tanımaktadır.
Diğer yandan dev posterler ve Bluetooth verici; gidilen mekânlarda poster ile bağlantılı olarak kullanıcı elindeki mobil cihaz ile bluetooth bağlantısını kullanarak tanıtım yapacak olan bu araç da kültür ve turizm tanıtımında kullanılabilecek uygulamalardandır. Yukarıda zikrettiğimiz uygulamaların görüldüğü üzere kişiye yönelik ve hızlı bir tanıtım aracı sunmaktadır. Bu uygulamaların bir çoğu interaktif bir tanıtım imkanına olanak sağlamakta ve geri bildirim yaratarak tanıtım strateji, plan ve politikalarının oluşturulmasında etkili olmaktadır.                                                                                                                                                  Qr Kod Kullanımı : Qr kod bir turizm ya da kültür ürünün en kısa zamanda en etkili bir biçimde anlatan en ekonomik ve kullanışlı yoldur. Değer ifade eden tüm eserlerimiz için görsel ve yazılı bir metin oluşturulup daha sonra bu metin seslendirilmelidir. Bir video eşliğinde gezilen yer , yada bilgisi alınan tarihi nesne daha iyi tanıtılarak bilgi aktarımı maksimum düzeyde gerçekleşecektir. Özellikle müzelerdeki tarihi eserlerin yanında yer alacak QR kodları çeşitli dillerde çevirilerek adeta her bir kod bir müze rehberi olarak hizmet verecektir. Tarihi eserlerde ise köprüler, camiler, hamamlar vb. mekanların girişinde bir tabelaya yerleştirilecek QR koduna giriş yapan turist mekanı rehber eşliğinde gezecektir. Gerekirse bu videonun başına çeşitli uyarılar yapılabileceği gibi yakın tarihi ve turistik mekanların  adresi de verilebilir. Videolar devamlı güncellenerek gerekirse o gün şehirde yer alan kültürel faaliyetlerde videonun sonuna eklenebilir. İzlenen videoya yapılan yorumlarda beğeni oranlarını ve mekandaki yada videodaki eksiklikler tesbit edilebilecektir. QR kod ile eserle ilgili hazırlanan mikro internet sitesine ulaşılabilir veya ziyaretçi deneyimini sosyal medya ile paylaşabilir. Yine müze ve eserleri hakkında ödüllü interaktif servis (Anket, Oylama, Quiz, vb.) ve yarışmalara katılabilir.

Tanıtım videoları : QR kod projesi çerçevesinde çekilen videolar video paylaşım sitelerine de ordan da bağlantılarlaq sosyal medyada arkalarına reklam alarak verilebilir. Böylece ilimize gelecek turistler önceden videoları izleyerek bilgi temin edebilir yada kendine bir gezi rotası çizebilecektir.

            2.      E-Rehber: Qr kodlar için çekilen videoların veri tabanı olarak kullanılarak Google firması ile temasa geçilip ilimizdeki Google Earthe yüklenmesi projesi faaliyete geçirilmelidir. Harita üstünde işaretlenecek tarihi mekanlar akıllı telefon üzerinden akıllı telefonu olan turistler Google Earth kullanarak kolaylıkla mekanları bulabilecek ve mekan üzerine tıklayarak videosuna erişerek gerekli bilgiyi alacaktır. Ayrıca popüler Navigasyon firmalarına gerekli bilgilerde verilerek Navigasyon cihazı olan turistlere ilimizdeki tüm tarihi ve turistik alanların tanıtımı yapılarak buraların ulaşılabilirliği arttırılabilir. Yapılacak en uç uygulama ise Google firması ile temasa geçerek Amasyanın sokak görünümünde Google Earthe aktarılması bir proje çerçevesinde gerçekleştirilebilir. Böylece Amasyaya gelen herhangi bir turist e-rehberlik hizmeti alabilecektir. Seçilen herhangi bir başlangıç noktasından önceden seçilen mekanlar yada paket programlar ( zamana göre ) seçilerek , yürüyüş hızı ayarlanarak şehir akıllı telefon yada tablet pc tarafından turiste gezdirilebilir. İlgili mekana geldiğinde tanıtım videolarımız kullanılarak mekan tanıtılacaktır. Bu uygulamanın içine şehirdeki tüm lokantalar ve oteller yüklenilerek hizmet kalitesi maksimuma çıkarılabilir. Paket programların videosu da sosyal medyaya yüklenerek erişebilirliği arttırılacaktır.

3.      Airnb.com gibi  ev kiralama siteleri aracılığı ile ev kiralama yöntemleri ve yeni tanıtımlar hakkında turizm ailesinin bilgilendirilmesi,
               Ağustos 2008 yılında kurulan Airbnb  sitesi, insanların çevrimiçi olarak veya cep telefonundan dünya çapındaki benzersiz konaklama yerlerini kaydetmesi, keşfetmesi ve rezerve etmesine yönelik güvenilir bir topluluk pazar yeridir. İstediğiniz ister bir gece için bir daire, ister bir hafta için şato, isterseniz de bir ay için villayı belli bir süre kiralama sistemidir. Airbnb insanları 34.000 şehir ve 192 ülkeden fazla yerde her fiyat noktasında benzersiz seyahat deneyimleriyle bağlamaktadır. Seyahat edip yeni yerler, yeni kültürler keşfetmek birçok insanın tutkusudur. Yalnız ne var ki, otellerde konaklayıp, mini bardaki bir şişe suya 10 tl vermek istemiyorsanız kalacak başka yerler bulmanız gerekebiliyor. Yol kenarlarındaki pansiyonlarda da konaklamak istemiyorsanız işiniz oldukça zorlaşıyor. Airbnb fikri de bu durumlardan yakınan insanlara hizmet vermek amacıyla ortaya çıkan bir fikir. Yakın dönemde şehirde bir tasarım konferansı olacağı için bölgedeki tüm oteller doluydu ve şehire gelenler kalacak yer bulma sıkıntısı yaşıyordu. Sitenin kurucuları da bu etkinliğe gelecek birkaç kişiye kendi apartmanlarını kiralayıp sabah kahvaltısı sunmaya karar verdiler. Bu noktadan sonra kurulan site aracılığı ile rezervasyon yapmak isteyenler, siteye girip istedikleri tarihler arasında elverişli olan mekanları aratıp sorularını Airbnb aracılığıyla ev sahiplerine sorarak bilgi alabiliyorlar.
Airnb benzeri bazı sitelerde ise değiş – tokuş yöntemi uygulanmaktadır. Seyahat edecek bireyler aynı anda siteye üye olan diğer bireylerin evlerinde kalabilmekte yada birbirlerini ağırlayabilmektedirler.
Airnb nin diğer bir kullanım amacı ise özelilkle elit tursitlerin tercih ettiği bir yöntemdir. Gittikleri ülkede otellerde kalarak uzak kaldıkları ülkenin ve şehrin kültürünü o kültürün içinde yer alan bir ev ve bir aileyle keşfetmek. Bu yöntem oldukça etkili olup yeni arkadaşlıklar edinmek içinde güzel bir fırsattır.
Türkiyede de 1000 i aşkın ev (Çoğu, İstanbul- Ankara- gibi büyükşehirlerde ) bu sisteme kayıt yaptırmış durumdadır. Bu site sayesinde insanlar  siteye üye olup seyahat edeceği yerlerde ev arayabilmekte, uygun evleri bulduktan sonra  kredi kartı bilgilerini girdikten sonra rezervasyon yapabiliyor ve 24 saat içinde de bir ev sahibi bu talebi kabul ettiğinde o yerin adres ve diğer önemli bilgileri rezervasyonu yapan kişiyle paylaşılıyor. Kişileri bu yöntemle ev kiralamaya iten sebepler ise ;
a)                  Bölge mimarisini yansıtan otantik evlerde kalmak,
b)                 Daha ucuz konaklamak,
c)                  Ev sahiplerinin de evin içinde olduğu kiralamalarda o yerlerin kültürlerini tanımak, yaşayış biçimlerini yakından inceleyebilmek,
d)                 Değiş- Tokuş yöntemi ile seyahat zamanında boş kalan evlerini değerlendirmek,
e)                 Yeni arkadaşlıklar ve dostluklar edinmek,

Evini bu yolla kiralatmak isteyenler ise sisteme kayıtlarını yaptırdıktan sonra evlerinin bilgilerini, fotoğraflarını sunabilecekleri hizmetleri ve uygun gördüğü fiyatları ve banka hesap numaralarını girdikten sonra; misafirlerini beklemektedirler. Ev sahiplerini buna iten sebep ise;
a)                 Evlerinin boş duran odalarından para kazanmak,
b)                 Özellikle yurt dışından gelen misafirler sayesinde kültür paylaşımı,
c)                  Değiş- Tokuş yöntemi ile seyahat konaklama masraflarını bedavaya getirmek,
d)                 Yeni arkadaşlıklar ve dostluklar edinmek,

Bu sayede ilimizdeki otantik ev sahipleri, bazı yayla evleri yada köylerdeki bazı evler de turizm faaliyetinin içine çekilebileceği gibi şehrimize asker ziyareti gibi nedenlerle gelecek yerli turistlerde sisteme kazandırılabilir. Ev turizmi gitgide artan bir popülerliğe sahiptir. KKTC çıkardığı “ Ev turizmi Yasası “ ile bu alanda ülkemizin bir adım önüne geçmiştir.
Bu yöntemde misafirlerin güvenliği ve elde edilecek kazancın nasıl vergilendirileceği gibi sorunlara çözüm getirecek bir yasanın çıkarılmasıdır..
Bu konuda yapabileceğimiz şey ilimizdeki bu tür evlerin yada ev içinde kiralanabilecek müsait odaların tesbiti için emlakçılar ve bu tür otantik ev sahipleri ile temasa geçip bu konuda bu kişileri bilgilendirmektir. Daha  sonra bu tür mekanların tesbiti yapılmalıdır. Daha sonra ilimizdeki  bilişim firmaları ile  gerekli altyapıyı kurarak emlakçılar ve ev sahiplerinin sisteme katılmasını sağlayacaklardır.

Airnb dışında turizm tanıtımları konusunda sürekli piyasa takip edilerek modern yöntemler hızlı bir şekilde sosyal medyadan paydaşlarımıza aktarmak ve bu konuda onları bilgilendirecek paylaşımlar ve eğitimler düzenlenmelidir.


Saygılarımla, 25.08.2014

Mehmet Emir GÜLTEKİN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder