Bu yazımda yine Ağustos 2014 tarihinde hazırladığım ve kurum amirlerime verdiğim turizm tanıtım alanında yeni yöntemler ve projeler. 2. alandaki e-rehber konusunda da proje çalışmasını başlatıp belli bir noktaya getirdikten sonra başka bir kişiye devretmiştim. Şu an ne noktada bilmiyorum..
KÜLTÜR
VE TURİZM ALANLARI TANITIMDA YENİ YÖNTEMLER VE PROJELERE GENEL BİR BAKIŞ
1 . QR Kod Kullanımı (Kare Kodlar )
Adını
İngilizce Çabuk Tepki (Quick Response) QR kodu kullanımı günümüzde kameralı
tablet bilgisayarların ve akıllı cep telefonlarının kullanılmaya başlamasıyla
birlikte yaygınlaşmaya başlamıştır. Barkod içeriği
kullanıcıyı internet adresine, e-mail adresine, telefon numarasına, iletişim
bilgilerine, SMS, MMS'ye veya coğrafi konum bilgisine yönlendirebilir. Artık bu
kodlar internet üzerinden rahatlıkla oluşturulabilmektedir. QR kodların tanıtımda
kullanılması herhangi bir ortamda karşılaşılan bir görsel vb. öğenin mahiyetine
ulaşmada muazzam kolaylıklar sunacaktır. Yapılan afiş ve reklamlarda
kullanılacak kişileri ilgili video, resim, müzik, e-posta vb. hedefe
yönlendirecek ve bilgiye ulaşma kolaylığı sağlayacak etkin bir tanıtma aracı
olmaya adaydır. Yine Mobil cihaz kullanıcılarının %57‘si QR kodu görmüş,
duymuş, %28’si QR kodu aratmıştır. Kare kodlar SMS’e göre 10 kat daha etkili,
zengin dijital içerik ve servislere yönlendirme ye sahiptir. Merak uyandırarak
istenen aksiyona (rezervasyon, satın alma, vb.) yönlendirmeye olanak
tanımaktadır.
Diğer yandan dev posterler ve
Bluetooth verici; gidilen mekânlarda poster ile bağlantılı olarak kullanıcı
elindeki mobil cihaz ile bluetooth bağlantısını kullanarak tanıtım yapacak olan
bu araç da kültür ve turizm tanıtımında kullanılabilecek uygulamalardandır.
Yukarıda zikrettiğimiz uygulamaların görüldüğü üzere kişiye yönelik ve hızlı
bir tanıtım aracı sunmaktadır. Bu uygulamaların bir çoğu interaktif bir tanıtım
imkanına olanak sağlamakta ve geri bildirim yaratarak tanıtım strateji, plan ve
politikalarının oluşturulmasında etkili olmaktadır. Qr Kod Kullanımı : Qr kod bir turizm ya da kültür ürünün en kısa
zamanda en etkili bir biçimde anlatan en ekonomik ve kullanışlı yoldur. Değer
ifade eden tüm eserlerimiz için görsel ve yazılı bir metin oluşturulup daha
sonra bu metin seslendirilmelidir. Bir video eşliğinde gezilen yer , yada
bilgisi alınan tarihi nesne daha iyi tanıtılarak bilgi aktarımı maksimum
düzeyde gerçekleşecektir. Özellikle müzelerdeki tarihi eserlerin yanında yer
alacak QR kodları çeşitli dillerde çevirilerek adeta her bir kod bir müze
rehberi olarak hizmet verecektir. Tarihi eserlerde ise köprüler, camiler,
hamamlar vb. mekanların girişinde bir tabelaya yerleştirilecek QR koduna giriş
yapan turist mekanı rehber eşliğinde gezecektir. Gerekirse bu videonun başına
çeşitli uyarılar yapılabileceği gibi yakın tarihi ve turistik mekanların adresi de verilebilir. Videolar devamlı
güncellenerek gerekirse o gün şehirde yer alan kültürel faaliyetlerde videonun
sonuna eklenebilir. İzlenen videoya yapılan yorumlarda beğeni oranlarını ve
mekandaki yada videodaki eksiklikler tesbit edilebilecektir. QR kod ile eserle ilgili hazırlanan
mikro internet sitesine ulaşılabilir veya ziyaretçi deneyimini sosyal medya ile
paylaşabilir. Yine müze ve eserleri hakkında ödüllü interaktif servis (Anket,
Oylama, Quiz, vb.) ve yarışmalara katılabilir.
Tanıtım videoları : QR kod projesi
çerçevesinde çekilen videolar video paylaşım sitelerine de ordan da
bağlantılarlaq sosyal medyada arkalarına reklam alarak verilebilir. Böylece ilimize
gelecek turistler önceden videoları izleyerek bilgi temin edebilir yada kendine
bir gezi rotası çizebilecektir.
2. E-Rehber: Qr kodlar için çekilen videoların veri tabanı olarak kullanılarak
Google firması ile temasa geçilip ilimizdeki Google Earthe yüklenmesi projesi
faaliyete geçirilmelidir. Harita üstünde işaretlenecek tarihi mekanlar akıllı
telefon üzerinden akıllı telefonu olan turistler Google Earth kullanarak
kolaylıkla mekanları bulabilecek ve mekan üzerine tıklayarak videosuna erişerek
gerekli bilgiyi alacaktır. Ayrıca popüler Navigasyon firmalarına gerekli
bilgilerde verilerek Navigasyon cihazı olan turistlere ilimizdeki tüm tarihi ve
turistik alanların tanıtımı yapılarak buraların ulaşılabilirliği
arttırılabilir. Yapılacak en uç uygulama ise Google firması ile temasa geçerek
Amasyanın sokak görünümünde Google Earthe aktarılması bir proje çerçevesinde
gerçekleştirilebilir. Böylece Amasyaya gelen herhangi bir turist e-rehberlik
hizmeti alabilecektir. Seçilen herhangi bir başlangıç noktasından önceden
seçilen mekanlar yada paket programlar ( zamana göre ) seçilerek , yürüyüş hızı
ayarlanarak şehir akıllı telefon yada tablet pc tarafından turiste
gezdirilebilir. İlgili mekana geldiğinde tanıtım videolarımız kullanılarak
mekan tanıtılacaktır. Bu uygulamanın içine şehirdeki tüm lokantalar ve oteller
yüklenilerek hizmet kalitesi maksimuma çıkarılabilir. Paket programların
videosu da sosyal medyaya yüklenerek erişebilirliği arttırılacaktır.
3.
Airnb.com
gibi ev kiralama siteleri aracılığı ile
ev kiralama yöntemleri ve yeni tanıtımlar hakkında turizm ailesinin
bilgilendirilmesi,
Ağustos 2008 yılında kurulan Airbnb sitesi, insanların çevrimiçi olarak veya cep
telefonundan dünya çapındaki benzersiz konaklama yerlerini kaydetmesi,
keşfetmesi ve rezerve etmesine yönelik güvenilir bir topluluk pazar yeridir.
İstediğiniz ister bir gece için bir
daire, ister bir hafta için şato, isterseniz de bir ay için villayı belli bir
süre kiralama sistemidir. Airbnb insanları 34.000 şehir ve 192 ülkeden fazla
yerde her fiyat noktasında benzersiz seyahat deneyimleriyle bağlamaktadır. Seyahat edip yeni yerler, yeni kültürler keşfetmek
birçok insanın tutkusudur. Yalnız ne var ki, otellerde konaklayıp, mini bardaki
bir şişe suya 10 tl vermek istemiyorsanız kalacak başka yerler bulmanız
gerekebiliyor. Yol kenarlarındaki pansiyonlarda da konaklamak istemiyorsanız
işiniz oldukça zorlaşıyor. Airbnb fikri de bu durumlardan yakınan
insanlara hizmet vermek amacıyla ortaya çıkan bir fikir. Yakın dönemde şehirde
bir tasarım konferansı olacağı için bölgedeki tüm oteller doluydu ve şehire
gelenler kalacak yer bulma sıkıntısı yaşıyordu. Sitenin kurucuları da bu
etkinliğe gelecek birkaç kişiye kendi apartmanlarını kiralayıp sabah kahvaltısı
sunmaya karar verdiler. Bu noktadan sonra kurulan site aracılığı ile
rezervasyon yapmak isteyenler, siteye girip istedikleri tarihler arasında
elverişli olan mekanları aratıp sorularını Airbnb aracılığıyla ev sahiplerine
sorarak bilgi alabiliyorlar.
Airnb
benzeri bazı sitelerde ise değiş – tokuş yöntemi uygulanmaktadır. Seyahat
edecek bireyler aynı anda siteye üye olan diğer bireylerin evlerinde
kalabilmekte yada birbirlerini ağırlayabilmektedirler.
Airnb nin
diğer bir kullanım amacı ise özelilkle elit tursitlerin tercih ettiği bir
yöntemdir. Gittikleri ülkede otellerde kalarak uzak kaldıkları ülkenin ve
şehrin kültürünü o kültürün içinde yer alan bir ev ve bir aileyle keşfetmek. Bu
yöntem oldukça etkili olup yeni arkadaşlıklar edinmek içinde güzel bir
fırsattır.
Türkiyede
de 1000 i aşkın ev (Çoğu, İstanbul-
Ankara- gibi büyükşehirlerde ) bu sisteme kayıt yaptırmış durumdadır. Bu site
sayesinde insanlar siteye üye olup
seyahat edeceği yerlerde ev arayabilmekte, uygun evleri bulduktan sonra kredi kartı
bilgilerini girdikten sonra rezervasyon yapabiliyor ve 24 saat içinde de bir ev
sahibi bu talebi kabul ettiğinde o yerin adres ve diğer önemli bilgileri
rezervasyonu yapan kişiyle paylaşılıyor. Kişileri bu yöntemle ev kiralamaya
iten sebepler ise ;
a)
Bölge mimarisini
yansıtan otantik evlerde kalmak,
b)
Daha ucuz
konaklamak,
c)
Ev sahiplerinin
de evin içinde olduğu kiralamalarda o yerlerin kültürlerini tanımak, yaşayış
biçimlerini yakından inceleyebilmek,
d)
Değiş- Tokuş
yöntemi ile seyahat zamanında boş kalan evlerini değerlendirmek,
e)
Yeni
arkadaşlıklar ve dostluklar edinmek,
Evini bu yolla kiralatmak isteyenler ise sisteme
kayıtlarını yaptırdıktan sonra evlerinin bilgilerini, fotoğraflarını
sunabilecekleri hizmetleri ve uygun gördüğü fiyatları ve banka hesap
numaralarını girdikten sonra; misafirlerini beklemektedirler. Ev sahiplerini
buna iten sebep ise;
a)
Evlerinin boş
duran odalarından para kazanmak,
b)
Özellikle yurt
dışından gelen misafirler sayesinde kültür paylaşımı,
c)
Değiş- Tokuş
yöntemi ile seyahat konaklama masraflarını bedavaya getirmek,
d)
Yeni
arkadaşlıklar ve dostluklar edinmek,
Bu sayede ilimizdeki otantik ev sahipleri, bazı yayla
evleri yada köylerdeki bazı evler de turizm faaliyetinin içine çekilebileceği
gibi şehrimize asker ziyareti gibi nedenlerle gelecek yerli turistlerde sisteme
kazandırılabilir. Ev turizmi gitgide artan bir popülerliğe sahiptir. KKTC
çıkardığı “ Ev turizmi Yasası “ ile bu alanda ülkemizin bir adım önüne
geçmiştir.
Bu yöntemde
misafirlerin güvenliği ve elde edilecek kazancın nasıl vergilendirileceği gibi
sorunlara çözüm getirecek bir yasanın çıkarılmasıdır..
Bu konuda yapabileceğimiz şey ilimizdeki bu tür
evlerin yada ev içinde kiralanabilecek müsait odaların tesbiti için emlakçılar
ve bu tür otantik ev sahipleri ile temasa geçip bu konuda bu kişileri
bilgilendirmektir. Daha sonra bu tür
mekanların tesbiti yapılmalıdır. Daha sonra ilimizdeki bilişim firmaları ile gerekli altyapıyı kurarak emlakçılar ve ev
sahiplerinin sisteme katılmasını sağlayacaklardır.
Airnb dışında turizm tanıtımları konusunda sürekli
piyasa takip edilerek modern yöntemler hızlı bir şekilde sosyal medyadan
paydaşlarımıza aktarmak ve bu konuda onları bilgilendirecek paylaşımlar ve
eğitimler düzenlenmelidir.
Saygılarımla, 25.08.2014
Mehmet Emir GÜLTEKİN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder