10 Mayıs 2019 Cuma

SİNOPLU PHOCAS VE AMASYALI BAŞPİSKOPOS ASTERİUS


SİNOPLU PHOCAS VE AMASYALI BAŞPİSKOPOS ASTERİUS

Mitridatlardan beri dini eğitim merkezi olan Amasya bu özelliğini Roma döneminde ( ki Roma ile Mitridatların inanışı arasında pek fark yok ) korumuş olmalıki Roma İmparatorluğu Hristiyanlığı kabul ettiğinde bile Amasya dini merkez olma özelliğine devam etmiştir. Bunda en önemli pay tabii ki Amasya’nın korunaklı bir yer olması, olması muhtemel büyük dini kurum binaları, kütüphaneler ve bilgi birikiminin bu topraklarda yoğunlaşmasıdır.
Bu yazıda ise sayın Durmuş Gür ve Fatma Gür’e ait okuduğum bir makale üzerinden Rahip Phocas, Amasyalı Rahip Asterius üzerinden Amasya ya yoğunlaşacağız.

Resim 1 St. Phokas, Kiev St. Sophia Kilisesi, 
Fresko, 11. Yüzyılın İkinci Yarısı 
(Grotowski, 2010: 146, Fig. 7)
SİNOPLU PHOCAS
İlk önce Sinoplu Phocası Makaledan alıntılarla biraz tanıyalım.
                Hıristiyanlık’ta kutsal sayılan ve rölik kültü açısından büyük öneme sahip Azizler, Bizans inanç kültüründe önemli bir yere sahiptir. Bölgeden bölgeye çeşitlilik gösteren bu kültürde bazen ortak atribüler bazen de isim benzerlikleri dikkat çeker. Akdeniz’de görülen Hagios Nikholaus gibi Karadeniz’de kutsal sayılan Hagios Phokas’ın kendine has bir külte sahip olduğu görülür.
Araştırmalar doğrultusunda Herakleia Pontikeli Phokas ya da Sinoplu Phokas olarak tanımlanan Hagios Phokas’ın aslında yaşadığı dönemde bir Hıristiyan ve hatta Aziz olmadığı, yaptığı iyilikler ve Hıristiyan halka yardımlarından dolayı işkencelere maruz kalarak öldürüldüğü ifade edilir.
 Araştırmalar doğrultusunda tespit edilen Hagios Phokas Kültü’nün 4. yüzyıldan itibaren Karadeniz özellikle Pontos, başta olmak üzere Anadolu’nun hatta Ege ve Akdeniz sahillerini de aşarak Adriyatik Denizi’ne ulaşan bir üne sahip olduğu bilinir.Hagios Phokas kültünün 10. yüzyıla kadar çok geniş bir coğrafyada aktif bir şekilde devam ettiği görülür
Hıristiyanlığın ilk yayıldığı topraklardan olan Amasya da birçok aziz var olmuştur. Bu azizlerin çoğuda efsanelere dayandırılmıştır. Birçoğu hakkında kesin bir bilgi olmamakla birlikte kendinden sonra gelen din adamları ve halk tarafından yarı tanrılaştırılmıştır. Phocas da bu şekilde ortaya çıkarak tüm Anadolu, Balkanlar ve Kuzey Karadeniz’de önemli bir yer edinmiştir.

AMASYA BAŞPOİSKOPOSU ASTERİUS’UN PHOCASI TAKDİMİ
Amasya Başpiskoposu Asterius
M.S. 4 .yy Da yaşayan piskopos Asterius’un halen internet sitelerinde satılan o zamanlarda yazdığı “modern zamanlar için eski vaazlar” kitabının yazarıdır. 451 tarihli Kadıköy Konsili’nde Samsun ve Amasya’dan Phokas adında bir piskoposun konsile katıldığı görülür. Bu da Hristiyanlık açısından Amasyanın önemini göstermektedir. Aşağıda ilgili makalede Phocas’ın esasında Piskopos Asteriusun takdimleri ile üne kavuştuğu ve hakkında bilinenlerin çoğunun da kaynağının Amasyalı başpiskopos Asterius olduğunu gösteren alıntılar paylaşacağız. Ayrıca Asteriusun Phocas’a ait röllikleri bizzat Amasyaya getirerek adına yapılan bir kiliseye koyduğu da söylenmektedir.
Amasya Piskoposu Hagios Asterius tarafından kutsal sayılan Sinoplu Phokas, kesin tarihi bilinmemekle birlikte 4.-5. yüzyıllarda Aziz ilan edilmiş ve böylelikle Phokas’ın Sinop’ta olduğu ifade edilen röliklerinden bazıları Amasya’ya aktarılarak Sinop ve Amasya arasında dini bir bağ kurulmuştur. Tarihsel süreçte kutsal sayılan Phokas’ın rölikleri Antakya (Antiochia) ve İstanbul (Konstantinopolis) başta olmak üzere birçok yere aktarılarak kültürel ve dini açıdan birçok coğrafyada hakim olması sağlanmıştır.
Amasya Başpiskoposu Asterius'un modern
 zamanlar için eski zamanlar kitabı

Phokas’ın hayatı, anonim vitalarda, Amasya Piskoposu Hagios Asterius’un kutsal yazılarında ve Ioannes Chrysosthomos’un kutsal vaazlarında karşımıza çıkmaktadır. Amasya Piskoposu Asterius, Hagios Phokas hakkında çeşitli bilgiler sunar ve Phokas’ın röliklerinden bazılarını Amasya’ya götürmüştür (.Hagios Asterius ve Ioannes Chrysosthomos’un Vaazlarında Hagios Phokas Amasya Piskoposu Hagios Asterius’un, Phokas hakkındaki övücü sözleri, Hıristiyan Hacılar’ın çok uzak mesafelerden Sinop’taki Phokas’ın mezarı ve kilisesine akın etmelerini sağlamıştır.Çeşitli dönemlerde Phokas’ın kutsal emanetlerini, Amasya dışında Roma ve Antakya’ya da aktarıldığı bilinir.

HAGIOS PHOKAS ADINA İNŞA EDİLEN KİLİSELERDEN BAZILARI
Phokas denince akla ilk gelen iki yer olan Amasya ve Sinoptur. Bunun nedeni de önemli bir güzergahta olan Amasya şehrinin dünyaya açılan kapısının bir liman kenti olan Sinop olmasıdır. Phocas adına inşa edilen özelliklede Amasyaya inşa edilen klise hakkında alıntı paylaşalım.
Hagios Phokas, 4. yüzyıldan itibaren başta Karadeniz olmak üzere Ege, Akdeniz ve Adriyatik Denizi’ne kadar olan geniş coğrafyalarda önemli bir külte sahip olan Phokas’ın rölikleri birçok yere taşınmıştır. Taşındıkları yerlerde adlarına kiliseler inşa edilen Phokas’ın adına, deniz ve okyanusa kıyısı olan kentlerde kiliselerin inşa edildiği görülür.
10. yüzyıldan itibaren Karadeniz’de lokal bir inanç sistemine sahip Phokas’ın adına kiliselerin inşa edildiği bilinmektedir. Başta Sinop, Trabzon, Amasya, Giresun ve İstanbul’da Phokas’ın adına inşa edilmiş  birçok yapının adı bilinir fakat yapıların çoğu ya yıkılmış ya da yerleri bilinmemektedir.
Phocas'ın öldürülmesi
Amasya (Amaseia) Hagios Phokas Kilisesi
Hagios Phokas denilince akla ilk olarak Sinop ve Amasya gelmektedir. Hagios Phokas adına Amasya’da Hagios Asterius tarafından bir kilise inşa edildiği bilinir. Yapının kesin inşa tarihi ve durumu hakkında henüz net bir bilgi yer almamaktadır.
Amasya’da Hagios Phokas adına büyük bir kilise inşa edilmiştir. Çeşitli pahalı lüks hediyelerle süslenen kiliseye imparatorlar hediyeler göndermiştir (Driver, 2005: 249).
Phokas’ı kutsal sayan ve adına methiyeler sunan Hagios Asterius, aziz ilan ettiği Phokas’ın röliklerini Amasya’ya aktarmıştır. Böylelikle Sinop ve Amasya arasında kültürel, ekonomik ve inanç turizmi açısından hareketlilik sağlanmıştır. Bilindiği kadarıyla da Sinop, Amasya için Karadeniz’e açılan önemli bir kapı niteliğindedir.
Sinoplu Hagia Phocas
Sonuç olarak başta da dediğimiz gibi Anadolu ve Amasya tüm zamanlarda insanlık açısından önemli bir yer teşkil etmiştir. Dini açıdan da bu böyle olmuştur. Erken Hıristiyanlığın ilk döneminde de bu önem devam etmiştir. Amasya’da devamlı Hıristiyan din eğitim kurumları ve bunların başında etkili başpiskoposlar bulunmuştur. Bunlardan birisi olan Asterius’un parlattığı Phocas’tur. Phocas mitolojilere de konu olunca birazda Hıristiyanlık dininin kendi mayası gereği Asteriustan daha çok tanınır hale gelmiştir. Asteriusun Phocas’ın rölliklerini getirip Amasyaya yaptığı kiliseye gelince. 1915 teki büyük yangına kadar Amasya’da bir çok klise mevcuttu. Ama bunların çoğu Ermeni kilisesi idi. Fakat o zamanlarda Hıristiyanlıkta mezhep ayrışmaları daha belirginleşmemişti. Phocas’ın röllikleri nerde, çalındı mı, başka bir yere mi gitti. Yoksa halen toprağın altında mı Allah bilir. Ama benim aklıma gelen bir yer var. Oda bana kalsın. Kalın sağlıcakla…
KAYNAKLAR :
       1.       Durmuş GÜR, Fatma GÜR, HAGIOS PHOKAS-CBÜ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ - Cilt:14, Sayı:3,
       2.        DRIVER, Lisa D. Maugans (2005), “The Cult of Martyrs in Asterius of Amaseia’s Vision of the Christian City”, Church History, Vol. 74, ss.236254.
      4.       Asterius hakkında :https://alchetron.com/Asterius-of-Amasea
NOTLAR:
1.   Phokas adına inşa edilen yapıların yanında Karadeniz Bölgesi’nde birçok Aziz’in kültünün hakim olduğu ve bu Azizler’in adına birçok yapının inşa edildiği bilinmektedir. Amasyada phocas adına klise inşa edildiğini iddia  eden yayın -Hagios Phokas, Amasya (Bryer and Winfield, 1985: 71)

2.    Amasya azizlerinden bahseden kaynak kitap : Amasya (Amaseia) Azizleri 3 / 16 Mart. Amaseia (Amasya) Şehidi Hagios Eutropius, Martyrs Cleonicus ve Basiliscus (Driver, 2005: 236-254).26 Nisan / 9 Mayıs. Amaseia (Amasya) Hieromartyr ve Piskoposu Basil





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder